Bug nanormering Diaspel

« Vorige pagina

Vorig schooljaar voerden we een nanormering door voor enkele Diaspeltoetsen (zie ook het servicebericht van juni 2024). Dat doen we om de percentielverdelingen zo nauw mogelijk te laten aansluiten bij de veranderende vaardigheidsniveaus van de leerlingen. Door een bug is de laatste nanormering echter niet meegenomen in de resultaten van de nulmeting dit schooljaar. Het betreft deze nulmetingen (voor beide toetsdelen: spelling en taalbeschouwing):

  • 2e jaar a-stroom en b-stroom;
  • 3e jaar dubbele en doorstroomfinaliteit;
  • 4e jaar doorstroomfinaliteit.

Bij die toetsen zag je tot nu toe dus nog de oude normering (letterscores en streefscores), maar dat is vanaf 4/11 aangepast. Je krijgt voor al je leerlingen nu terug de meest actuele normering. (Voor de andere toetsen, bv. de nulmeting 1e jaar, is er niets veranderd. Ook aan de vaardigheidsscores en kleuren is er niets gewijzigd.)

Daardoor kan het zijn dat sommige leerlingen die al getoetst hadden dit schooljaar nu een andere letter krijgen. Als de leerling zich eerder bv. in percentiel 49 bevond, kan die nu misschien in percentiel 51 zitten, en daardoor van een C naar een B gegaan zijn. De verschillen zijn echter klein, dus je hoeft je zeker geen zorgen te maken over de conclusies die je tot nu toe al uit de resultaten hebt gehaald. (De originele normering was gebaseerd op het ontwikkelonderzoek van januari-maart 2023, de nanormering op de toetsafnames van september-oktober 2023 en april-mei 2024.)

Voor gebruikers van het Spellab verandert er niets: de koppeling met het Spellab gebeurt op basis van de vaardigheidsscores en daar is niets aan gewijzigd.

Heb je hier toch nog vragen over? Contacteer gerust onze klantenservice.