Basisonderwijs

Dia-groeiwijzer

In Dia-groeiwijzer, een online platform, zie je in een oogopslag hoever jouw leerlingen zijn met de beheersingsniveaus op de ontwikkelschaal voor taal en rekenen. De resultaten worden heel inzichtelijk door middel van kleurencodering weergegeven. De rapportages worden getoond op leerling-, klas- en schoolniveau en vormen de start voor maatwerk en opbrengstgericht werken. De ontwikkelschaal loopt door tot begin derde graad van het secundair onderwijs. Daarbij wordt aangegeven welk niveau de leerling voor welk onderwijstype nodig heeft.

Dia-groeiwijzer.PNG

Dankzij deze doorlopende ontwikkelschaal breng je leerwinst mooi in beeld. Daarnaast worden sterke en groeipunten van leerlingen automatisch geanalyseerd in scoreprofielen. Zo wordt een handelingsperspectief geboden.

Groeiwijzer2020 transparant.png

Rapportage op leerling-, klas- en schoolniveau

> Op leerlingniveau 

De groeigrafiek laat zien hoever de leerling is met de referentieniveaus en hoe de ontwikkeling verloopt ten opzichte van de streefscores.

> Op klasniveau 

In het klasoverzicht staan alle belangrijke toetsresultaten bij elkaar: de kleurniveaus, de behaalde beheersingniveaus  en de percentielscores.

> Op schoolniveau

De staafdiagrammen laten zien waar de school staat ten opzichte van de landelijke percentielen.

 

 

rapportagellPO.jpgRapportage op leerlingniveau
RapportagegroepPO.jpgrapportage op klasniveau
rapportageschoolPO.jpgrapportage op schoolniveau

Aansluiten op het niveau van de leerling

De tekstniveaus in Diaplus Tekstenlab zijn ingedeeld volgens dezelfde kleuren. Zo kun je teksten kiezen die aansluiten op het leesniveau van de leerlingen.  Door de teksten  -en dat kan binnen thema's- op te laten lopen in moeilijkheidsniveau help je leerlingen op natuurlijke wijze groeien in hun leesvaardigheid en woordenschat. Bij elke tekst wordt motiverend en afwisselend verwerkingsmateriaal geleverd.

Meer over Diaplus Tekstenlab? Ga naar onze website

rapportagellPO.jpg

Yuri (10) rekent goed, maar heeft moeite met begrijpend lezen. Begin leerjaar 4 heeft Yuri voor begrijpend lezen een Begrijpend Leesniveau (BLN) van 25. In de grafiek zie je dat dit onder de streefscore (het grijze blokje) is.

Yuri 2.png

 

De leerkracht, Yuri en zijn ouders spreken af dat hij gaat oefenen met begrijpend lezen. Het diagnostische profiel geeft aan dat Yuri een ‘compenserende lezer’ is. Hij begrijpt een tekst in zijn geheel voldoende, wat blijkt uit de deelscore macro. De zwakkere scores voor micro en meso wijzen op problemen met respectievelijk woord- en zinsbegrip. Dat gaat hij de komende tijd oefenen met teksten op zijn niveau (Naar 1F paars). Na drie maanden zijn de micro- en mesoscores beter, ook al is de streefscore nog niet gehaald. Yuri mag nu wel met moeilijker teksten gaan oefenen (Naar 1F blauw). Aan het eind van leerjaar 4 is hij goed vooruitgegaan. Alle deelscores zijn goed. En met een BLN van 44 scoort hij zelfs hoger dan de streefscore in het blauwe gebied.

kennismaken dia-LVS BaO.png

Ook bij jou op school?

Benieuwd naar de voordelen van ons leerlingvolgsysteem (LVS)? Wij komen graag bij je langs voor een vrijblijvende productpresentatie. Bel ons of vul het formulier hiernaast in. Wij maken dan graag een (online) afspraak.

Neem contact met mij op over

Op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date met de laatste ontwikkelingen op gebied van online toetsen.

Wil je ons volgen?