LEERMETHODE ROUTE NEDERLANDS

 

Wat is Route? 

Route is een innovatieve methode die de eindtermen en leerplandoelen vanuit een open blik realiseert. 

Als kernmethode beperkt Route zich tot de essentie. In plaats van nodeloos te oefenen op een stuk leerstof, herhaal je deze leerstof op verschillende momenten en in verschillende contexten. De leerlingen oefenen dus gespreid binnen deze concentrische leerlijn.

Als leerkracht heb je de ruimte en flexibiliteit om de lessen zelf aan te vullen met extra oefeningen moest dat nodig blijken. Zo kun je niet alleen inspelen op de groeikansen van jouw leerlingen, maar ook op hun sterktes, hun interesses en de actualiteit.

DiaBe_mock-up_03.jpg
DiaBe_mock-up_01.jpg

Uitgangspunten en troeven

  • ruimte en flexilibiteit voor eigen inbreng van de leerkracht en leerlingen
  • zichtbare leerlijn, gekoppeld aan de groeiwijzer van DiaBe, die motiverend werkt voor jouw leerlingen
  • eenvoudige en lonende differentiatie met teksten ingeschaald op de niveaus van de groeiwijzer
  • geïntegreerde aanpak met bronnen waarin wereldkennis en liefde voor het Nederlands centraal staan, en taalbeschouwing die daarbij steeds functioneel aan bod komt
  • focus op context, taalsteun en interactie in de lessuggesties
  • aandacht voor zelfstandigheid met zelfsturend leren
  • focus op begripsvorming 

 

 

“Route geeft ons als leerkracht opnieuw vrijheid om rond de kernmethode zelf nog zaken aan te bieden. Het niveau ligt hoog en in iedere oefening raak je nieuwe en andere leerdoelen aan.  In het begin is deze aanpak wennen, zowel voor de leerkracht, als de leerling. Toch merk je na één semester hard werken reeds het verschil op. Door de vele herhaling van al deze leerstof, blijft die fris in de hoofden van de leerlingen en lijken ze nu al meer te kennen dan vroeger.
Dankzij het feit dat er steeds wordt teruggekeerd naar de leesvaardigheid en het begrijpend lezen, maken onze leerlingen grote sprongen in deze belangrijke vaardigheid.
Ook de grote zelfstandigheid waar Route op inzet is een heel enorme troef! Dat hebben we letterlijk mogen ervaren in de afgelopen periode van het thuisonderwijs.
Dit allemaal zorgt ervoor dat het vak Nederlands naar een ander, hoger niveau getild wordt en dat je terug met veel enthousiasme voor de klas kan staan.”

Joke De Beleyr, leerkracht Nederlands,
SJKS, Sint-Niklaas

Ingeschaald bronnenmateriaal en differentiatie

Motiveer je leerlingen met bronnen op hun eigen niveau. Alternatieve routes in de digitale handleiding bieden teksten op andere leesniveaus aan. Zo daag je jouw leerlingen elk op hun eigen niveau uit. Hun leesvaardigheid blijft groeien, terwijl ze klassikaal dezelfde kennis verweven.

De moeilijkheidsgraad van teksten en opdrachten binnen de thematische modules loopt in Route op van elementaire geletterdheid (groen) naar maatschappelijke geletterdheid (paars) voor de eerste graad

  • modules 1, 2 en 3: groen
  • modules 4, 5 en 6: oranje
  • modules 7 en 8: rood
  • modules 9 en 10: paars

maatschappelijke (paars) naar gevorderde geletterdheid (bruin) voor de tweede graad 

  • modules 1, 2 en 3: paars
  • modules 4, 5 en 6: roze
  • modules 7, 8 en 9: turkoois
  • modules 10, 11 en 12: bruin

 

groeiwijzer 2021 SO.png

 

De methode is uitbreidbaar met

Diatoetsen Nederlands

Met de volgtoetsen van DiaBe voor Nederlands visualiseer je de ontwikkeling van jouw leerlingen en bepaal je hun groeikansen voor remediëring en/of uitdaging.

Je hebt zelf de keuze om de methode met of zonder Diatoetsen Nederlands aan te schaffen. De methode werd onafhankelijk van de taaltoetsen ontwikkeld, maar sluit mooi op de inzichtelijke rapportages aan.

 

GROEI

Leerlingen oefenen handelingsgericht en individueel met taalbeschouwing, lezen, kijken en luisteren op het digitale oefenplatform GROEI. Ook hier visualiseren jouw leerlingen hun groei door te werken naar het volgende kleurenniveau op de groeiwijzer. Zo sluit GROEI naadloos aan op de Kennis- en oefenroutes binnen Route en Route 2.

 

Diaplus Tekstenlab Nederlands

Laat jouw leerlingen lezen met een van de ruim 1000 teksten en oefenvormen op Diaplus Tekstenlab. Keuzestress? Regelmatig worden er nieuwe thema's toegevoegd, met vier teksten op verschillende niveaus, bijbehorende werkbladen, communicatieve opdrachten en een overkoepelende lesfiche. Kijk op diaplus.be voor meer informatie.

 

LEES#BE

In dit taaltijdschrift vind je 8 thema's met teksten op 3 niveaus. Je kunt er werkbladen met communicatieve opdrachten, beoordelings- en lesfiches bij verkrijgen, helemaal in lijn met het materiaal van Tekstenlab!

“Een leermethode geschreven vanuit de leerplandoelstellingen met leerstof opgebouwd rond actuele onderwerpen. Deze geïntegreerde methode vermijdt het hokjesdenken en besteedt de nodige aandacht aan de vaardigheden.
Dankzij concrete evaluatiefiches krijg je een goed beeld van het kunnen van de leerling.”

 

Sara Peeters, leraar Nederlands,
Instituut Maria Koningin, Dilsen-Stokkem

Ook bij jou op school?

Benieuwd naar de voordelen van onze leermiddelen en het Dia-leerlingvolgsysteem (Dia-LVS)? Wij maken graag een vrijblijvende (online) productpresentatie. Bel ons of vul het formulier hiernaast in. Wij maken dan graag een afspraak.

Neem contact met mij op over